Onze start met duurzaamheid
Duurzaam schilderen voor schildersbedrijven
Om ons heen horen we tegenwoordig steeds meer mensen en bedrijven praten over duurzaamheid. Maar wat houdt dat eigenlijk in? En hoe zou ik duurzaam schilderen toe kunnen passen binnen mijn bedrijf?
Om hier antwoord op te krijgen ben ik naar de Sikkens bijeenkomst ‘Duurzame kansen benutten’ gegaan. Deze bijeenkomst was eigenlijk de afsluiting van de training “Duurzaam ondernemen” die het afgelopen jaar door Sikkens is georganiseerd. Daarin hebben schilders geleerd over hoe zij duurzaam schilderen en verantwoord ondernemen in de praktijk kunnen toepassen. Aan het einde van de bijeenkomst was mijn enthousiasme zo groot dat ik besloten heb deze training dit jaar te gaan volgen.
Duurzaam en maatschappelijk ondernemen is gebaseerd op het begrip van de drie P’s (People, Profit, Planet). Een onderneming onderneemt maatschappelijk verantwoord indien zij haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan zowel people, planet als profit en daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans zoekt. Hoe kan je dit nu in de praktijk brengen?
People, Planet en Profit
Met People zorgen we als bedrijf goed voor het personeel, door bijvoorbeeld een cursus aan te bieden, of ze meer verantwoordelijkheid te geven waardoor ze zich uitgedaagd voelen. Wij proberen ze het hele jaar door aan het werk te houden, dus ook in de wintertijd.
Met Planet gaan we voor het scheiden van afval en voor elektrisch rijden. Wij gaan opzoek naar een oplossing om op een milieuvriendelijke wijze van onze restverf af te komen.
Door Profit proberen we winstgevend te zijn om in de andere P’s te investeren. Zorg door efficiënter en kostenbesparend te werken voor meer duurzaamheid.
Geïnspireerd door duurzaam ondernemen
Door deze dag ben ik geïnspireerd en gemotiveerd geraakt om ook mijn bedrijf duurzamer te maken. Het voornaamste wat ik die dag heb geleerd is dat duurzaam schilderen niet een begrip is dat je even snel binnen je bedrijf invoert. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen moet je met kleine stappen invoeren. Het is niet nodig om eerst een masterplan op te stellen voordat je begint. Zo probeer ik al jaren zoveel mogelijk offertes naar klanten te mailen. Dit heeft al een aantal voordelen. Zo print ik geen papier meer, wat ten goede komt aan het milieu (Planet) en aan mijn winst (Profit). Ook hoef ik geen postzegels meer te kopen. Door steeds een kleine stap te nemen kun je op een goede manier duurzaam schilderen en ondernemen binnen je bedrijf. Voor schilderbedrijven zijn er volgens mij een aantal makkelijke en moeilijke stappen te nemen. In de komende maanden zal ik kleine stappen nemen en daarover nieuwe artikelen posten.